KANTOORINRICHTING GENT

Stijlvolle kantoorinrichting mét finishing details

Telefoon.. “Of ik aub kon helpen beslissen welke ruimten ze best zouden huren in een coworking office?” Dat kon ik zeker en niet veel later ging ik dus langs in Gent. Meteen gecharmeerd door het statige oude pand, was ik – ietwat naïef – overtuigd dat de inrichting hiervan een droom zou zijn. Totdat we de deuren van de beschikbare kantoren open zwaaiden. Afgeleefd, volgepropt met laagwaardig (massaproductie) meubilair en plastic planten.

Op zulke momenten besef ik dat het een zegen is dat ik hier doorheen kan kijken. Dat de visualisaties van alle mogelijkheden spontaan beginnen borrelen in mijn hoofd. En dus selecteerden we de ruimtes die, naast de behoeften van de klant, het meeste potentieel hadden. Maar met beperkte lichtinval en nog minder stopcontacten, bleek dat geen evidentie.

Ik werkte diverse moodboards uit en kon er twee uitvoeren: CONTRAST & SOFTONE. De gelijkvloerse kantoorruimte mocht – evenals diens bewoners – wat pit hebben. Maar er was ook relatieve haast en daarom werden er ook enkele nieuwe items toegevoegd, meer dan AR doorgaans doet. Het zwart/witte contrast en design meubilair sluiten mooi aan bij de zwarte ramen en marmeren schouw. Een vintage coffee station en urban jungle maakten het geheel af. Foto’s hiervan volgen spoedig.

Eerlijk is eerlijk. Op de bovenverdieping – met vergaderruimte, berging & ontspanningsruimte – kon ik me écht helemaal uitleven. De authentieke vloer, witte ramen en zandkleurige marmeren schouw waren de ideale basis om tijdloze grandeur neer te zetten in onze softone huisstijl. Maar een inrichting die volledig op maat is en waarbij hergebruik centraal staat, vraagt tijd en voorbereiding. Alles wordt namelijk eigenhandig gezocht, opgehaald en gerestaureerd. Een maandje later dan de benedenverdieping kon ook de bovenverdieping grotendeels opgeleverd worden. Enkel in de ontspanningsruimte is nog verdere aankleding en een flexdesk wenselijk. Maar alles op zijn tijd en volgens budget van de klant.

In fases werken heeft ook voordelen, ervaar ik. Ik kan me dan 200% geven zonder compromissen te moeten sluiten wegens teveel deadlines of budgetrestricties. Van meubelrestauratie tot research naar electro & verlichting, van bokalen vol sweets/coffee/milk tot tweedehands porcelein en een potje voor schrijfmateriaal. Tijd & vertrouwen krijgen voor een – preloved – inrichting tot in het kleinste detail, schenkt me de grootse voldoening. Ik geloof oprecht dat kwaliteit loont en de duurzaamste investering is. Wegens de verlaagde ecologische voetafdruk, wegens de verlengde levenstermijn en wegens de hogere restwaarde. Ik hoop dat ik met dit pleidooi voor #slowfurniture bewezen heb dat tweedehands allesbehalve tweedekeus is. En dat er al zeker niet ingeboet moet worden op esthetiek! Meer met minder, dat is waar Atelier Recyclé voor staat.

TEAMWORK | Project gerealiseerd met hulp van: